Nasiona Chia: kalorie, zastosowanie oraz niezwykłe właściwości pokarmy Azteków

Nasiona Chia są coraz popularniejsze wśród osób ceniących zdrową żywność. Są doskonałym dodatkiem do potraw. Dostarczają mnóstwo kwasów omega – 3, żelaza oraz wapnia. Nasiona Chia rodzi szałwia hiszpańska, która uprawiana była już przez Azteków w czasach prekolumbijskich. Upatrywali w nich cudownych właściwości leczniczych. Szałwia hiszpańska to roślina pochodząca z okolic Meksyku oraz Gwatemali. Jej cechą charakterystyczną są długie oraz szerokie liście, a także kwiaty o kolorze białym lub fioletowym, które zebrane są w okółka na końcach pędów. W owocach szałwii hiszpańskiej zamknięte są małe, owalne ziarenka, których długość wynosi około dwa milimetry. Nasiona mogą mieć barwę szarą, białą, czarną lub brązową. Z nasion przygotować można dostarczające ogromnych ilości składników odżywczych napoje oraz żywność.

Właściwości nasion Chia

Nasiona Chia zawierają mnóstwo kwasów omega – 3 (30%) oraz omega - 6 (40%). To proporcje idealne, które sprawiają, że spożywając nasiona Chia, stosujemy profilaktykę wielu chorób. Ziarna go bogate źródło kwasów ALA. Kwas alfa – linolenowy zaliczany jest obecnie do najbardziej pożądanych kwasów omega – 3. Nasiona Chia to również źródło długołańcuchowych nienasyconych trójglicerydów (LCT). W żywieniu człowieka pełnią one również istotną rolę. Nasiona Chia dostarczają mnóstwa niezbędnych do właściwego funkcjonowania organizmu witamin oraz minerałów. Są doskonałym źródłem: -żelaza; -magnezu; -fosforu; -cynku. Warto wiedzieć, że zawierają wapnia o wiele więcej niż mleko, które uważane jest za jego najlepsze źródło. Oprócz tego te niewielkie nasionka to doskonałe źródło witamin: E, B1 oraz B3. Nasiona Chia powinny spożywać osoby, które cierpią na zaparcia. Wszystko dlatego, że nasiona Chia dostarczają także naprawdę dużych ilości błonnika. W efekcie praca układu pokarmowego zostaje usprawniona, a ruchy robaczkowe jelit zachodzą o wiele płynniej. Zawartość błonnika sprawia również, że nasiona Chia są niezastąpione wówczas, gdy walczymy z otyłością i nadwagą. Są świetnym suplementem diety. Do tego dostarczają dużych ilości pełnowartościowego biała, które ma ogromne znaczenie zwłaszcza w przypadku osób stosujących dietę wegetariańską oraz wegańską. Kwas chlorogenowy, kawowy oraz flawonoidy sprawiają, że nasiona Chia to doskonałe źródło przeciwutleniaczy. Hamują one działanie tak zwanych wolnych rodników.

Po nasiona Chia bez obaw mogą sięgać diabetycy. Dzięki nim wchłanianie cukru we krwi zostanie spowolnieone. Nasiona Chia doskonale regulują poziom glukozy we krwi. Osoby, które regularnie spożywają nasiona Chia zauważyły również, że ciśnienie tętnicze zaczęło przyjmować mniejsze wartości. Pojawia się również utrzymujące się dłużej uczcie sytości. Wszystko dlatego, że nasiona Chia wchłaniają, a następnie zatrzymują wodę w organizmie. Wartość energetyczna W stu gramach nasion Chia znajduje się czterysta osiemdziesiąt sześć kilokalorii. Ziarna szałwii hiszpańskiej to nie jest żywność niskokaloryczna. Kiedy jednak pod uwagę weźmiemy wartości odżywcze, jakie są w nich zawarte, okazuje się, że są to naprawdę wartościowe kalorie.

Zastosowanie Nasiona Chia mają naprawdę szerokie zastosowanie w kuchni.

Można je spożywać solo lub dodawać do musli, owsianki, jogurtu. Są niezwykle zdrową przekąską. Okazują się być niezastąpione wówczas, gdy przyrządzamy zdrowy koktajl. Można dodawać je do zupy oraz sięgnąć po nie wówczas, gdy pieczemy chleb. Kiedy zalejemy je gorącą wodą, uzyskają konsystencję żelu. Pod tym względem bardzo mocno przypominają doskonale nam znane siemię lniane. Nasiona Chia pomagają walczyć z otyłością i nadwagą. Za sprawą zawartego w nich błonnika skutecznie likwidują zaparcia. Sprawiają również, że uczucie sytości towarzyszy nam o wiele dłużej. Po nasiona Chia bardzo często i naprawdę chętnie sięgają również sportowcy. Zwiększają one wydolność i zapewniają nawilżenie organizmu od wewnątrz. Powinni pokochać je osoby narażone na silny stres, przemęczone. Wszystko dlatego, że nasiona Chia dostarczają dużych ilości witamin oraz minerałów.

Story Page